IGG

Modelbouw links Belgie

Forums

Club links Belgie Nederland

Goed en goedkoop

Helikopters

Aerodynamic Tuning

Zweef & Motor Modellen

Inklap drijfwerk

GPS + R/C + Telemetrie + Vario

Link

Leren Vliegen

Het leren vliegen met een modelvliegtuig of zwever is niet zo

gemakkelijk, doch deze hobby is zeker voor iedereen mogelijk.

Het vergt enkel wat training om een beetje vaardigheid op te doen.

In onze club hebben wij ervaren instructeurs die je zullen bijstaan in je leerperiode,

en u snel de basisbesturingen aanleren. Ons vliegplein heeft de perfecte omgeving om veilig te leren vliegen.

Deze opleiding is gratis, enkel ben je verplicht lid te worden bij LMC, kostprijs voor een volwassenen: 90€.

Hiermee ben je ook verzekerd voor onverwachte gebeurtenissen (schade aan derde) bij: De vereniging voor modelluchtvaartsport. (VML)

Zelf leren vliegen zonder begeleiding betekent je model stuk vliegen en dit kost meer dan 90€ lidgeld.


Aankoop modelvlieger of zwever.

We hebben allen als modelvlieger een beeld met welke vlieger of zwever we willen vliegen,

maar is dit het juiste model om te leren vliegen? Er zijn verschillende moeilijkheidsgraden in de modelbouw.

Enkele voorbeelden:


Besturing.

1. hoogteroer en richtingsroer

2. hoogteroer, richtingsroer en rolroeren.


Verschillende vliegtuigmodelen.

a: Hoogdekker (vleugels boven de romp)

b: Middendekker (vleugels midden in de romp)

c: Laagdekker (vleugels onder de romp)

Het is een aanrader om te leren vliegen met een hoogdekker i.v.m. stabiliteit v/d vlieger.

Je kan alsnog een keuze maken van brandstofmotor of elektromotor,

een clublid kan je hierover de nodige informatie geven zodat je een goede en juiste aankoop doet van je eerste model.

Zodat je snel de vliegvaardigheid onder de knie hebt om je droom modelvliegtuig of zwever zelf te besturen.

Kortom, kom gerust eens langs...


Tot kort!

Keuring toestellen

Beste leden en gastpiloten,

Vanaf heden is het mogelijk om uw toestellen vanaf 6kg, 20cc / 2000W of kero jet aan te bieden voor een nazicht.

Zie hieronder de lijst met punten waarnaar gekeken zal worden.

- Is alles wat vastgelijmd moet worden ook goed verlijmd?

- Stuurvlakken correct bevestigd?- Zwaartepunt?

- Ophangpunten aandrijving degelijk uitgevoerd?

- Uitslagen stuurvlakken correct ingesteld?

- Failsafe ingesteld? Motor dicht, stuurvlakken neutraal

- Accu's correct ingebouwd of geborgd?

- Bekabeling juist ingebouwd zonder risico op loskomen?

- Servobevestiging correct uitgevoerd?

- Stuurhevelschroef verzekerd met locktite? Metaal

- Spelingsvrije stuurstangen en degelijke kwiklinks?

- Brandstoftank correct ingebouwd of geborgd?

- Ignition Kill switch gemonteerd bij benzinemotoren?

- Ontvanger conform installatie (trillingsarm)

- VML identificatie of eigenaargegevens aanwezig?


Download checklist:


Mogen we dan ook vragen dat jullie zelf indien je over zulke toestellen beschikt en er de eerste keer mee

komt vliegen op het plein, deze aanbied voor een nazicht.

Claes Gilbert (Info@lmconline.be) zal zich hier vooral mee bezighouden.


Vanaf heden is het niet meer verplicht vanuit VML dat toestellen +12kg en/of motor +52cc/100N (Cfr. CIR-GDF 01 Art. 5.2.4b)

een geldig aangifte formulier bezitten.


Download aangifte formulier:


Dit kan gewoon in de club aan één van de examinators gevraagd worden, het bestuur zal dan dit formulier opsturen

naar VML en zal terug bezorgt worden met een geldig volgnummer.

Dit formulier moet dan door de eigenaar van het toestel ten alle tijden voorgelegd kunnen worden.


Het Bestuur.